Tuesday, 27 December 2011

Dalam Diam :)

❤• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ ❤•

(¯`•.¸ღ DALAM DIAMKU (¯`•.¸ღ

•*¨✮¨*•.•░•*¨✮¨*•.•░•*¨✮¨*•.•░•*¨✮¨*•.•░•*¨✮¨*•*¨✮¨*•.•
Dalam diamku,
terselit sebuah rindu..
Merindukanmu untuk menjadi bakal IMAMKU,
Merinduimu agar kau bisa menjadi MUJAHIDKU,
Yang siap bila diseru ke jalan JIHAD..

Diam,itulah caraku mencintaimu karenaNya.
Mengharap kesucian agar hatiku dan hatimu tak dinodai oleh nafsu.

Diam,itulah caraku mencintaimu karenaNya.
Mengharap ketakwaan agar fitrah itu tidak membuat Rabb ku cemburu padaku.

Diam,adalah caraku mencintaimu karena-Nya.
Mengharap syafa'at agar selamat di dunia dan di akhirat-Nya.

Diam,adalah caraku mencintaimu karena-Nya.
Mengharap keredhaanNya agar Allah tidak membenci perilaku kita.

Diam,adalah caraku mencintaimu karenaNya.
Mengharap keikhlasan agar Allah berikan balasan yg indah bagi para pemelihara kesucian.

Aku tidak marah,aku tidak cemburu karena kau bukan hakku..Kadang memang kelemahan sebagai manusia biasa aku.Ada sedikit cinta di hatiku utkmu.Yang ingin agar kau tau.Tapi sekali lagi kau milik Allah bukan miliku.jadi biarkan cinta ini ku pendam dalam hatiku.bila ada siraman Redhanya kita kan bersama dan bila tidak,aku yakin akan ada yang lain yang lebih baik dariNya..jadi walau aku cinta dan aku putuskan utk diam,biarkan Allah yang maha Kuasa mengaturNya.
•*¨✮¨*•.•░•*¨✮¨*•.•░•*¨✮¨*•.•░•*¨✮¨*•.•░•*¨✮¨*•*¨✮¨*•.•

Kawan :)

❤• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ ❤•

❤*•¸.•´`¸.•❤´``•.✮'•.¸☆☆'•.¸✮'•.¸☆❤*•¸.•´`¸.•❤´``•.✮'•.☆❤

❤ Jangan kita sangka kawan kita yang sering menegur kita itu adalah orang yang paling bertaqwa
❤ Jangan kita fikir kawan kita yang sering menasihati kita itu adalah manusia yang tak diuji
❤ Jangan kita ingat kawan kita yang tegas beragama itu adalah manusia yang paling sempurna

Hakikatnya...~
❤ Dia menegur kita untuk mengingatkan dirinya juga
❤ Dia menasihati kita untuk dirinya turut berjaga-jaga
❤ Dan dia bertegas dalam perkara agama kerana risaukan bahang api neraka
❤ Kawan kita itu bukanlah MALAIKAT
❤ Dia juga MANUSIA
❤ Bersangka baiklah, dia sebenarnya mahu memimpin kita masuk ke syurga bersama-sama...

❤*•¸.•´`¸.•❤´``•.✮'•.¸☆☆'•.¸✮'•.¸☆❤*•¸.•´`¸.•❤´``•.✮'•.☆❤

ya Allah !! : )

❤• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ ❤•

✰˚ ˛★* MADAH DARI HATI ✰˚ ˛★*

ღ☆ღ Yaa Rabb....
Jangan pernah Engkau biarkan aku mengalirkan airmata kerana kecewa MENGEJAR chenta manusia..Namun,biarkanlah airmataku ini mengalir kerana menagih CHENTA dariMu..Amin Ya Rabbal Alamin..ღ☆ღ

•♥ Kadangkala,kerana hilang chenta manusia,kita jumpa chenta Allah.Setelah dizalimi manusia,kita rasai adilnya Allah.Selepas sesat dalam gelap,kita hargai cahaya yang malap.Tatkala hati keresahan,kita hargai erti ketenangan.Bila ditimpa musibah,kita tahu kesabaran itu indah.Saat hidup dalam kekurangan,kita yakin kesyukuran itu mencukupkan.Benarlah,setelah datang malam yang gelap gelita,baru terlihat bintang di mata..subhanAllah..☆•♥

ღ☆ღ "Jadikanlah setiap hari yang kita lalui sebagai mujahadah demi mengharap keredhaan daripadaNYA, dan malam yang kita rasai sebagai muhasabah dalam usaha untuk memperbaiki diri..InsyaAllah.."ღ☆ღ

Lelaki menangis ? Why ?

❤• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ ❤•

ஜ♥(¯`•.¸ღ KENAPA LELAKI MENANGIS?? ღ¸.•´¯)♥ஜ♥

♥✿✿•*¨`*•.♥ •✿.¸.✿•´♥ .•*¨`*•✿✿ ♥✿✿•*¨`*•´♥ .•*¨`*•✿✿ ♥

❤¸.•* Lelaki menangis bukan sebab potong bawang ataupun sebab lain .. tapi sebab ALLAH SWT dan perkara2 yang boleh dia tangisi ~

❤¸.•* Lelaki yang selalu mengalirkan air mata adalah lelaki yang kuat imannya. Biasanya lelaki jenis ini menangis tatkala mengingatkan dosa-dosanya yang lalu. Dia jua akan menangis kerana terlalu bersyukur, merasa amat berterima kasih pada nikmat pemberian Al...lah.

❤¸.•* Lelaki yang tidak malu untuk menitiskan air mata adalah lelaki jujur berhati bersih. Sekarang, amat susah mencari lelaki jenis ini. Kebanyakan lelaki yang ada di sekeliling Anda adalah lelaki bersikap egois, maka menangis sebab teringat dosa pun dia tidak akan mahu buat, apatah lagi menangis sebab merasa terlalu bersyukur.

❤¸.•* Lelaki yang kerap menangis adalah lelaki yang lembut hatinya, penyayang, amat jujur dan setia.

❤¸.•* Hatinya lembut sebab nur iman yang tersimpan di situ menyinarkan mahabbah, maksudnya rasa berkasih-sayang dan rasa ingin saling mengambil berat. Itu juga petanda bahawa lelaki jenis ini seorang yang optimis pemikiranya, bersangka baik dan tidak suka berkata yang buruk walaupun sekelumit cuma.

Jadi,kesimpulannya..Lelaki menangis sebab:-

❤¸.•* Terlalu gembira apabila menyambut kelahiran cahaya mata pertama.

❤¸.•* Teringat dosa-dosa lalu pernah dilakukan olehnya.

❤¸.•* Merasai kesyukuran yang amat mendalam kepada Allah Yang Maha Esa.

❤¸.•* Ibu atau bapanya meninggal dunia.

❤¸.•* Terlalu takut tatkala teringat azab api neraka.

❤¸.•* Terlalu khusyuk kerana di dorong rasa kehambaan di dalam zikir-zikirnya.

❤¸.•* Tersentuh hati tatkala membaca ayat2 Al-Quran.

❤¸.•* Sedih apabila cintanya dikhianati.Namun,lelaki jarang mempamerkan perasaan kecewanya..

♥✿✿•*¨`*•.♥ •✿.¸.✿•´♥ .•*¨`*•✿✿ ♥✿✿•*¨`*•´♥ .•*¨`*•✿✿ ♥

sahabat .

❤• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ ❤•

.• °ღ • TENTANG SAHABAT .• °ღ •

☆.¸¸.♥☆.¸¸.♥☆.¸¸.♥☆.¸¸.♥☆.¸¸.♥☆.¸¸.♥☆.¸¸.♥☆.¸¸.♥☆.¸¸.♥☆.¸¸.♥
“Sahabat yang baik bukan yang kamu telah kenal lama , tapi dia adalah seseorang yang hadir dalam hidupmu dan tidak akan sesekali meninggalkan kamu..”

“Seorang teman yang ‘sweet’ adalah yang dapat melihat kesedihan melalui tangisan pertamamu , lalu cuba menangkap titisan airmata kamu , dan yang kali ketiga adalah cuba berhentikan tangisanmu..”

“Sahabat sejati adalah yang dapat melihat kesedihanmu , sedangkan ''kawan'' hanya nampak kegembiraanmu..”

''Berkawan biar seribu , tapi carilah yang paling terbaik..''

“Persahabatan itu umpama seutas tasbih , terus menerus bertasbih demi menawan redha Pencipta..''
☆.¸¸.♥☆.¸¸.♥☆.¸¸.♥☆.¸¸.♥☆.¸¸.♥☆.¸¸.♥☆.¸¸.♥☆.¸¸.♥☆.¸¸.♥☆.¸¸.♥

- determination -

❤• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ ❤•

✰˚ ˛★* SEMANGAT ✰˚ ˛★*

✿❤✿❤✿❤✿❤✿❤✿❤✿❤✿❤✿❤✿❤✿❤✿❤✿❤✿❤✿❤✿❤✿❤✿❤✿❤✿

BAGAIMANA HAKIKAT SYUKUR YANG SEBENAR??

¯`♥ Sentiasa menerima apa jua pemberian dari Allah dengan hati yang IKHLAS..

¯`♥ Tidak merasa SEDIH walau apapun yang diberi oleh Allah..

¯`♥ Redha dan berlapang dada dengan setiap pemberianNya..

¯`♥ Jika kita mendapat sesuatu yang bukan KESUKAAN kita,kita menganggap ia sebagai TARBIAH dari Allah..Mungkin Allah punya RENCANA yang lebih BAIK untuk kita di masa hadapan..Sentiasa POSITIF dengan Allah..

¯`♥ Dan bila kita mendapat sesuatu yang kita INGINKAN,kita BERSYUKUR padaNya kerana itu adalah HADIAH dari Allah..

¯`♥ Namun,apapun jua NIKMAT yang diberi olehNya..Hendaklah kita sentiasa panjatkan KESYUKURAN..Usah BERSEDIH dan tetaplah TERSENYUM..Teruskan BERUSAHA dalam meraih REDHANYA..InsyaAllah..
✿❤✿❤✿❤✿❤✿❤✿❤✿❤✿❤✿❤✿❤✿❤✿❤✿❤✿❤✿❤✿❤✿❤✿❤✿❤✿

- tangisan semalam -

❤• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ ❤•

”*°•✫ TANGISAN SEMALAM ”*°•✫

♥ஜ♥ Tangisan semalam takkan menyebabkan kita rebah untuk hari ini
♥ஜ♥ Tangisan semalam takkan mematahkan semangat ini
♥ஜ♥ Tangisan semalam bukan berakhirnya sebuah harapan

~> Tapi...

♥ஜ♥ Tangisan semalam adalah semangat
♥ஜ♥ Tangisan semalam adalah kekuatan
♥ஜ♥ Tangisan semalam adalah kebangkitan

♥ஜ♥ Kadang aku berfikir kenapa harus tercipta tangis dan air mata.
Tangis hanya untuk orang-orang yang berputus asa
dan airmata hanya untuk orang-orang yang punya rasa
namun mereka sadar bahwa semuanya masih ada harapan.

~♥~ Mereka hanya melihat bintang, tapi kita berusaha memetik bintang ~♥~

* tarbiah cinta *

❤• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ ❤•

♕:✏ TARBIAH CHENTA ♕:✏

ღ❦✿ღ❦✿ღ❦✿ღ❦✿ღ❦✿ღ❦✿ღ❦✿ღ❦✿ღ❦✿ღ❦✿ღ❦✿ღ❦✿ღ❦ღ
Kadang2 Allah sengaja temukan kita dengan orang yang SALAH,
kerana Dia hendak menyatukan kita dengan CHENTA yang sejati,
yang boleh membimbing kita menuju syurgaNya,
Namun,kita terlalu naif dengan menggenggam erat "benda"
yang bukan milik kita,
Sedarlah,setiap takdir Allah itu adalah yang TERBAIK untuk kita,
Ujian yang ditimpakan bukanlah untuk menyusahkan kita,
sebaliknya ia hadir sebagai PENGUAT buat diri kita..
InsyaAllah..
ღ❦✿ღ❦✿ღ❦✿ღ❦✿ღ❦✿ღ❦✿ღ❦✿ღ❦✿ღ❦✿ღ❦✿ღ❦✿ღ❦✿ღ❦ღ
ツ】Ada satu kisah tentang seseorang :

【ツ】 Pada satu hari yang indah, dia telah berkata, "الله اكبر".

【ツ】 Kemudian dia menyambung lagi, "لا إلـﮧ إلاَّ اللـَّـﮧ مُـכـمَّــدْ رَسُــولُ اللـَّـﮧ".
... ...
【ツ】 Selepas itu dia berkata, "لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنّى كُنْتُ مِنَ الظَّالِمينَ".

【ツ】 Dia menambah sikit lagi, "سُبْحانَ اللهِ وَبِحَمْدِهِ, سُبْحَانَ اللهِ الْعَظِيْمِ".

【ツ】 Dengan melakukan semua perkara berikut, dia telah diberi ganjaran yang sangat besar dari ALLAH SWT ♥

【ツ】 Kamu mahu tahu siapakah orang yang beruntung itu?

【ツ】 Orang itu adalah KAMU 【ツ】
 

Monday, 26 December 2011

~" ♥.. Hati kita ni walaupun dalam dada kita sendiri, ia tetap bukan milik kita. Kita tak mampu untuk mengawalnya. . Hanya Allah yang boleh memegangnya.Sebab tu kita kena dekatkan diri dengan Allah.. Sebab kita nak dia pegang kukuh-kukuh hati kita. Bila dia pelihara dan masuk dalam hati kita, itulah nikmat lazatnnya bercinta. Masa tu biarpun satu dunia menyakiti kita, kita tak rasa sakit sebab kita asyik dengan nikmat bercinta dengan Allah..Bercinta dengan Allah sangat berbeza
dari bercinta dengan manusia.Betapa nikmatnya cinta Allah, hanya mereka yang
pernah merasai sahaja yang mampu mengerti. " ♥~
♥kita mengaku sayang ALLAH, tapi berapa kali kita berZIKIR kpd ALLAH hari ini??
♥ kita mengaku CINTAkan NABI MUHAMMAD SAW melebihi semua manusia lain, tapi berapa kali kita SELAWAT kpd baginda hari ini??
♥ Kita mengaku takut akan AZAB NERAKA, tapi berapa kali kita berISTIGHFAR pada hari ini?? Sedangkan Nabi Muhammad SAW yg maksum/tiada dosa berISTIGHFAR 70 kali sehari, apatah lagi kita insan biasa..

♥Sekadar Renungan♥
 

Santapan Halwa Telinga :)

Bila kita degil,mungkin mak kita cubit telinga kita..
Bila kita tak ikut cakap,mungkin ayah kita akan rotan kita..
Bila kita mungkir janji dengan kawan kita,mungkin kawan kita akan murung seminggu dengan kita..
Tapi..
Bila kita tak solat,Allah tetap bagi kita nikmatNya..
Bila kita tak puasa,Allah masih beri kita rezeki..
Bila kita mengumpat,Allah masih bagi kita peluang untuk berkata-kata..

Sungguh,Allah itu Maha Penyayang..
Walaupun hambaNya terus menerus melakukan kesalahan dan kesilapan..
Dia tetap mencurahkan kasih sayang dan nikmatNya..

Bersyukurlah menjadi HambaNya..
Buat apa yang diperintahkanNya..
Tinggal apa yang dilarangNya..
Jangan sampai Allah turunkan kemurkaan ke atas kita..
Atas DOSA yang kita lakukan.

Si Gadis , Ingatlah Kamoo .

Wahai GADIS, apabila KAMU BERKAWAN dengan INSAN bergelar LELAKI, Ingatlah! Ada dua pilihan yang terbentang, iaitu:

Pertama ~> Kamu menjadi seperti kelapa. Mudah diperoleh, diparut, diperah, diambil santannya. Selepas itu? Hampasnya di buan...g.

Kedua ~> Kamu menjadi seperti mutiara. Berada di dasar lautan. Tersimpan rapi. Dilindungi kulit. Bukan senang dilihat, apatah lagi mendapatkannya. Hanya orang terpilih yang bertuah dapat memilikinya.

Duhai Rakanrakan Sekalian !

DuHai SaHaBat, TeMaN & RaKaN tAuLaN ::
(´'`v´'`) •·♥·•·♥·•··♥·•·♥·•·♥·•·♥·•·♥·•·♥·•
.`●.¸.● TATKALA MEMINTAL RANTAI UKHWAH ~~
»» Usah di-KHIANATI KEPERCAYAANNYA,
»» Usah di-DENDAMI KEKHILAFANNYA,
»» Usah di-MUSUHI KETIDAK-UPAYAANNYA,
»» Usah di-PERSOAL KEIKHLASANNYA,
»» Usah BERHARAP akan KESEMPURNAANNYA, &
»» Usah MEMINTA sesuatu yang di LUAR JANGKAUANNYA..!
Kerana SAHABAT itu juga MANUSIA seperti KITA,
Yang TIADA KUASA mahupun DAYA UPAYA,
Melainkan dengan IZIN ALLAH jua..
Maka, BELAJARLAH untuk BERSEDERHANA serta BERLAPANG DADA,
Lalu, MENERIMA DIA DENGAN REDHA & SEADANYA,
Agar kelak, kita tidak berasa DIKECEWAKAN & tidak pula MENGHAMPAKAN..!...

KepadaMu Ku Memintaaa :)

Ya Allah,
Jika aku jatuh cinta, cintakanlah aku pada seseorang yang
melabuhkan cintanya pada-Mu,agar bertambah kekuatan ku untuk
mencintai-Mu..
Ya Muhaimin,
... Jika aku jatuh cinta, jagalah cintaku padanya agar tidak melebihi cintaku pada-Mu.. Ya Allah,
Jika aku jatuh hati, izinkanlah aku menyentuh hati seseorang yang hatinya tertaut
pada-Mu, agar tidak terjatuh aku dalam jurang cinta bernafsu..
Ya Rabbana,
Jika aku jatuh hati, jagalah hatiku padanya agar tidak berpaling dari hati-Mu..
Ya Rabbul Izzati,
Jika aku rindu, rindukanlah aku pada seseorang yang merindui syahid di jalan-Mu..
Ya Allah,
Jika aku rindu, jagalah rinduku padanya agar tidak lalai aku merindukan syurga-Mu..
Ya Allah,
Jika aku menikmati cinta kekasih-Mu, janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhirmu..
Ya Allah,
Jika aku jatuh hati pada kekasih-Mu, jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh dalam perjalanan panjang menyeru manusia selain dari-MU..
Ya Allah,
Jika Kau halalkan aku merindui kekasih-Mu, jangan biarkan aku melampaui batas sehingga melupakan aku pada cinta hakiki dan rindu abadi ku hanya kepada-Mu..

*Kukuhkanlah Ya Allah ikatannya.. Kekalkanlah cintanya.. Tunjukkan lah jalan-jalannya.. Penuhilah hati ini dengan Nur-Mu yang tiada pernah pudar.. Lapangkanlah dada ku dengan limpahan keimanan kepada-Mu dan keindahan bertawakal di jalan-Mu.. Amin ya rabbal alamin..

Sunday, 25 December 2011

Beringatlah Kamu Wahai Wanitaa .

♥ seorang wanita yg berani meletakkan in a relationship with kekasih bukan mahramnya itu...ia sedikit sebanyak telah hilang sifat malu dan segan dalam dirinya sebagai seorang muslimah...kerana ia seolah-olah seperti memberitahu kepada umum bahawa dia sekarang sedang bergelumang, bergomol dan bercouple dgn kekasihnya...seperti istiharkan kemaksiatan...tahukah anda bahawa meletakkan in a relationship ...with kekasih bkn mahram boleh menimbulkan fitnah??? dan apabila timbulnya fitnah boleh mendatangkan dosa??? akhir zaman ini ramai manusia yang berbangga dgn maksiat yang dilakukan oleh diri mereka sendiri...

Tahukah anda bahawa,sedangkan dalam pertunangan Nabi SAW sendiri ada mengingatkan kepada kita supaya sebaik-baiknya merahsiakan pertunangan...inikan pula perhubungan couple yang jelas haram...tetapi nak tunjuk juga kepada umum yang diri itu sudah berstatus couple!!!...kalau status pertunangan tak mengapa la juga, tetapi itu pun Nabi s.a.w menyuruh sebaik-baiknya merahsiakan pertunangan sebagaimana Sabda Nabi s.a.w:

“Rahsiakan pertunangan dan iklankan (maklumkan) tentang perkahwinan” (Hadith riwayat Ahmad dari Abdullah bin Zubair Radhiyallahu ‘anhu, dan disahihkan oleh al-Albani di dalam Irwa’ al-Ghalil)

oleh itu janganlah berbangga dgn status in a relationship with kekasih bukan mahram anda itu kerana yang anda akan dapat adalah dosa yang sia-sia sahaja...nak selamat dan elak diri difitnah...halalkan segera perhubungan anda itu supaya tidak berlaku lagi fitnah, dosa dan maksiat

Emak Ohh Emakk .

♥ bila mak kata dia teringat , kita jawab kita sibuk sangat
bila ayah kata dia rindu , kita jawab nantilah hujung minggu
bila mak minta kita pulang , kita jawab kita belum lapang
bila ayah minta kita singgah , kita jawab kerja kita belum selesai ~

... ... :: bila hati kita terguris , kita kata ..." Mak memang tak pernah faham "
bila hati kita terhiris , kita kata ..." Ayah memang tak ambil kisah " ::

TETAPI ~><~

♥ bila hati mak kita terguris , mak kata ..." Tak apa , dia masih muda "
bila hati ayah kita terhiris , ayah kata ... " Tak mengapa , belum sampai akalnya " ~

:: bila kita menangis tanda lapar , mak berlari hingga bagai hilang kaki
bila kita nerintih tanda derita , ayah bersengkang mata bagaikan tiada lena ::

♥ bila kita sedih kerana gagal , mak setia membekalkan cekal
bila kita pilu kerana kecewa , ayah teguh berkata dia tetap bangga ~

# hargailah dan sayangilah selagi mereka masih ada di dunia
~ ♥ (: anak yang soleh tidak akan melupakan ibu bapanya hatta di hujung
doanya , maka banyakkanlah berdoa ~ ♥ :)

Wahai Sahabat :)



Wahai sahabat...
Selagi ada teman yang mampu menasihati akan dirimu, pada ke arah kebaikan maka dengar dan ikutilah ia selagi mana tidak bercanggah dengan agama...

Kerana apabila sampai satu saat dikau akan tercari-cari di mana MUTIARA SAHABAT SEJATI tak muncul kerna dia sebenarnya telah pergi, PERGI tak akan kembali lagi menemani mu dikala dikau sunyi....♥

Thursday, 22 December 2011

Ganjaran Drpd Allah Taala :)

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Sesungguhnya seseorang mukmin itu dapat mencapai darjat orang yang berpuasa yang mendirikan sembahyang ditengah malam disebabkan akhlaknya yang mulia.”
Riwayat Abu Daud
Huraian:
Allah S.W.T. memberi ganjaran yang amat tinggi kepada orang yang berakhlak mulia, setaraf dengan orang yang berpuasa serta mendirikan sembahyang di tengah malam.
Setiap Muslim hendaklah berusaha mempertingkatkan kualiti akhlaknya agar menjadi baik dan lebih baik sepanjang menjalani kehidupan di dunia ini kerana setiap amalan akan dihitung dan dihisab di akhirat kelak.
Mukmin yang mempunyai akhlak mulia, bukan sahaja mendapat kemulian di dunia, bahkan mendapat darjat yang tinggi di sisi Allah di akhirat nanti.

Monday, 19 December 2011

Sabar Separoh Daripada Iman .


APA ITU SABAR ?
Dari segi bahasa sabar beerti menahan atau mengekang. Dari segi praktiknya pula, sabar beerti menahan atau mengekang diri daripada rasa keluh-kesah dan sedih dalam menghadapi sesuatu yang tidak disukai. Lawan kepada sifat sabar adalah sedih dan keluh kesah.
Firman Allah yang bermaksud:
“ Dan bersabarlah kamu bersama-sama dengan orang yang menyeru Tuhannya pada waktu pagi dan senja hari dengan mengharap keredhaan-Nya dan janganlah kedua-dua matamu berpaling daripada mereka (kerana) mengharapkan perhiasan kehidupan dunia ini dan janganlah kamu mengikuti orang yang hatinya telah Kami lalaikan daripada mengingati Kami, serta menuruti hawa nafsunya kerana keadaannya itu melewati batas. ( Surah al-Kahfi 18 : 28 )

Langkah Praktis Memupuk Sabar .

1)    Bertahan ketika menghadapi hentaman pertama daripada suatu musibah.
2)    Segera mengingati Allah dan mohon keampunan-Nya.
3)    Tidak tergesa-gesa menampakkan musibah itu kepada orang lain.  
44)   Cari punca masalah , sediakan alternative penyelesaian dan bertindaklah menyelesaikannya.

Selamat Beramal Yaww :)